Trasa rowerowa Dworzec Główny – mosty nad Brdą – Grunwaldzka – Stary Kanał Bydgoski

W okolicy dworca głównego Bydgoszczy nad Brdą znajdują się mosty kolejowe. Mosty łączą Okole ze Śródmieściem. Na jednym z mostów jest wąska ścieżka/chodnik – szerokość coś koło 1-1,5m. Kolejny most nad rzeką, którym można przejść czy też przejechać rowerem to Most Królowej Jadwigi (oddalony o około 600-700m w jedną stronę). Most jest wykorzystywany przez pieszych – rzadziej przez rowerzystów – pewnym utrudnieniem jest szerokość (ciężko tam pieszego ominąć/wyprzedzić) oraz schody po stronie Okola.

Mosty nad Brdą, Geoportal

PKP PLK przygotowuje się do remontu/modernizacji tych mostów (lub przynajmniej jednego mostu z opisywaną ścieżką). Na moście znajduje się kilka torów – ten najbliżej ścieżki wygląda na dawno nie używany. Zapytałem PLK o to czy zamierzają usunąć ten tor – a tym samym poszerzyć szerokość ścieżki oraz dostosować go dla rowerzystów i osób niepełnosprawnych (rezygnacja ze schodów).

Mały schemat – o jaką trasę chodzi 🙂 Openstreetmap.org

Na tej samej linii, kawałek dalej, jest kolejny wiadukt kolejowy – tym razem nad ulicą Grunwaldzką. Znajduje się tam tam też kładka dla pieszych nad tą ulicą. Z kładką ostatnio była pewna „śmiesznostka” – przewróciła się na niej barierka. Bydgoski Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznych grzmiał: „jak to tak, wandale niszczą nam barierki!!11„. Po pewnym czasie okazało się, że to nie wandale, a rdza 😉 

Wiadukt nad Grunwaldzką. Na zielono kładka. Na czerwono trasa polecana przez ZDMiKP. Geoportal

No i ten wiadukt też planowany jest do remontu (a tym samym kładka). Na kładkę prowadzą tylko schody. Gdyby jednak miasto z koleją uzgodniło wykonanie pochylni na kładkę można by było uzyskać bardzo fajną i bezkolizyjną trasę łączącą okolice Dworca Głównego z Okolem i dalej Wilczakiem/Miedzyniem/Błoniem. Oba mosty/wiadukty są w jednym prostym ciągu. Trochę współpracy i się uda.

Heatmapa Stravy – ruch rowerowy w okolicy – widać duży ruch na Grunwaldzkiej, wzdłuż kanału, oraz Brdy. Na trasie przez opisywane mosty ruch też jest, ale aktualnie mniejszy.

Zapytałem ZDMiKP o to czy planują takie prace uzgodnić z PKP PLK. 

Wiadukt kolejowy wraz z przejściem dla pieszych nad ul. Grunwaldzką w rejonie ul. Czarna Droga jest jednym obiektem w rozumieniu obowiązujących ustaw, stanowi własność Skarbu Państwa i znajduje się w administracji przedsiębiorstwa PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy zajmuje się jedynie bieżącym utrzymaniem ciągu pieszego (sprzątanie, czyszczenie, drobne naprawy) oraz będzie partycypował w koszcie remontu w zakresie przejścia dla pieszych.

Dokumentacja projektowa remontu wiaduktu nad ul. Grunwaldzką nie była uzgadniana w ZDMiKP. Według posiadanej wiedzy, przewiduje ona typowy remont w rozumieniu ustawy Prawo budowlane, a nie przebudowę czy rozbudowę obiektu. Zwracamy uwagę na fakt, że w sąsiedztwie przedmiotowego wiaduktu powstaje przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów z sygnalizacją świetlną przez ulicę Grunwaldzką w ramach budowy sklepu sieci Lidl, w odległości ok. 120 m od wiaduktu.

Budowa tzw. najazdów (dojazdów rowerowych do wiaduktu) najprawdopodobniej jest technicznie możliwa w rejonie ulic Czarna Droga i Grunwaldzkiej, natomiast w rejonie mostu przez Brdę przedsięwzięcie takie jest technicznie trudne (większe pochylenia skarp, brak możliwości poszerzenia chodnika na moście). Powyższa wstępna ocena wymaga jednak wykonania szczegółowej analizy techniczno-ekonomicznej.

Z uwagi na realizację zadań priorytetowych dla układu drogowego miasta, obecnie ZDMiKP nie ma w planach budowy dojazdów rowerowych do obu obiektów mostowych. W przypadku podjęcia decyzji o realizacji przedmiotowych rozbudów niezbędne będzie uregulowanie spraw związanych z utrzymaniem ciągów pieszych na obiektach niebędących własnością Miasta Bydgoszcz.

Przy okazji informuję, że ZDMiKP podjął rozmowy z PKP PLK SA na temat uzupełnienia wiaduktu kolejowego nad ulicą Grunwaldzką o podwyższone pochwyty (poręcze) zgodnie z obowiązującymi standardami rowerowymi oraz o rynienki dla rowerów na schodach. 

Moim zdaniem rynienki to trochę mało. Mam nadzieję, że uda się jednak wykorzystać te mosty do wykonania szybkiej trasy rowerowej. Dodam jeszcze, że wzdłuż Grunwaldzkiej trwa budowa dróg rowerowych – dzięki dostosowaniu mostów do ruchu rowerów sieć rowerowa będzie bardziej spójna.

Takie prace dla rowerzystów udało się uzgodnić w Poznaniu na Moście Dębińskim – most posiadał wąskie, techniczne przejście – wykorzystywane (chyba nielegalnie) przez mieszkańców. Przy remoncie chciano je zlikwidować/zamknąć. Ale jednak udało się je udostępnić, również rowerzystom – miasto wykonało dojazdy drogami rowerowymi do mostu, a PKP PLK przystosowała most dla pieszych. Szerokości tam nie ma jakiejś dużej (chyba 1,5m) ale za to skraca wielu ludziom drogę. Dało się? 
No oczywiście może zostać tak jak jest – ale wchodzenie po schodach z rowerem czy też nadrabianie 300m i stanie na światłach, by przejechać na drugą stronę drogi to nie jest coś dobrego.

2 thoughts on “Trasa rowerowa Dworzec Główny – mosty nad Brdą – Grunwaldzka – Stary Kanał Bydgoski”

  1. Zdarza mi się jeździć tą trasą. Most kolejowy nad Brdą ma nieużywany tor przy chodniku, aż się prosi żeby go poszerzyć.

    Jeżeli nie uda się wprowadzić poważnych zmian /poszerzenia/ to może chociaż udało by się wywalczyć podjazdy na schodach prowadzących do mostu?

    1. Dokładnie o to mi chodzi. Gdzieś mi ktoś odpisał, że ten tor to jakiś techniczny/wyciągowy i prawdopodobne nie uda się go zlikwidować. Ale może się jednak uda…

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *