Akcja biletowa – taryfa KZK GOP powinna mieć sens…

Zgromadzenie KZK GOP (czyli prezydenci, burmistrzowie, radni miast) w ciągu najbliższych kilku dni będą głosować przyjęcie nowej Taryfy przewozowej KZK GOP wprowadzające podwyżki biletów nawet o 15%. Jeżeli nie zgadzasz się na podwyżkę, bez niczego w zamian – wyślij list do członków zgromadzenia (od nich zależy to, czy będą podwyżki czy nie). Przykładowa treść podana jest poniżej.

JAK SŁAĆ? Przeczytaj i skopiuj treść listu, wybierz kilku (ok. 10) adresatów i wyślij im mejla. I zrób tak trzykrotnie dla wszystkich adresów (czy wysłanie 3 listów to dużo roboty?). Pamiętaj o podpisie na końcu listu oraz rozesłaniu informacji o tym znajomym.

Cała treść listu, adresy mejloweszczegóły dostępne na docs.google.com A na facebooku jest dostępne wydarzenie: Chcemy sensownej taryfy KZK GOP Poinformuj znajomych o tym… To tylko kilka minut roboty, a może nas włodarze posłuchają… (albo przynajmniej zobaczą czego się domagamy).

Szanowni Państwo!

Zwracamy się z apelem o podjęcie rozważnej i przemyślanej decyzji na temat kształtu nowej Taryfy przewozowej KZK GOP i cennika opłat. Podnoszenie cen biletów bez jakichkolwiek innych zmian w strukturze Taryfy oraz działaniu KZK GOP spowoduje szereg negatywnych następstw takich jak dalszy spadek liczby pasażerów, a co za tym idzie wzrost obciążeń gmin z tytułu dotacji do komunikacji zbiorowej.

Mniej pasażerów korzystających z transportu publicznego to z kolei coraz więcej samochodów na drogach (w konsekwencji – kongestia, zanieczyszczenie środowiska, hałas, wypadki, wzrost kosztów zewnętrznych), a także postępujące wykluczenie społeczne dla osób, które nie mogą korzystać z samochodu ze względów finansowych lub zdrowotnych (trudności w poszukiwaniu pracy, utrudnienie dostępu do usług medycznych i edukacji).

Konieczne są poważne i systemowe zmiany w Taryfie KZK GOP, które z jednej strony zabezpieczą odpowiedni poziom wpływów ze sprzedaży biletów, ale jednocześnie będą zachęcać do korzystania z transportu publicznego. Więcej pasażerów oznacza bowiem wyższe wpływy taryfowe. Wśród najważniejszych postulatów wymienianych przez pasażerów od wielu lat są:

bilet krótkoodcinkowy – umożliwiający przejazd kilku przystanków (ok. 10 minut) w atrakcyjnej cenie zachęcającej do takiej podróży (obecnie ci potencjalni pasażerowie jadą „na gapę” lub idą pieszo, bowiem cena przejazdu jest zbyt wysoka),

umożliwienie przesiadek w ramach wszystkich rodzajów biletów jednorazowych (wprowadzenie mieszanej taryfy strefowo-czasowej), np. bilet na 1 gminę uprawniający do podróży przez 60 minut, na 2 gminy – przez 90 minut, na 3 lub więcej gmin – przez 120 minut (pasażer wybiera atrakcyjną dla niego ofertę)
dodatkowe oferty promocyjne dla określonych grup pasażerów, wśród nich można zaproponować:
      – bilety okresowe (miesięczne lub o dłuższym okresie) w atrakcyjnej cenie dla uczniów, studentów oraz osób starszych, jako substytut stałych ulg taryfowych,
dodatkowe możliwości dla posiadaczy biletów okresowych (miesięcznych lub kwartalnych), np. możliwość zabrania ze sobą (bez dopłat) dodatkowych osób (np. dzieci) w weekendy,
     – bilety rodzinne umożliwiające podróż kilku osób w atrakcyjnej cenie w weekendy lub wakacje.
– modyfikacja zasad korzystania z biletów okresowych: ważność od dowolnego dnia miesiąca, likwidacja zbędnych odrębnych biletów miesięcznych na autobus lub tramwaj.

Obecny system taryfowy wpływa negatywnie na układ komunikacyjny – pasażerowie domagają się bezpośrednich połączeń, bo bilety jednorazowe nie umożliwiają korzystania z przesiadek. A zbyt duża liczba bezpośrednich połączeń powoduje obniżenie częstotliwości kursowania, trudności w koordynacji rozkładów jazdy i w konsekwencji wydłużenie czasu podróży.

Wysokie ceny biletów powodują, że transport publiczny organizowany przez KZK GOP staje się coraz mniej atrakcyjny wobec alternatywy jaką stanowi samochód osobowy. Jest to szczególnie ważne, gdyż oferta przewozowa (częstotliwość kursowania linii, jakość usług) nie jest zachęcająca, więc cena stanowi ważny element przy wyborze środka transportu. Podwyższanie cen biletów bez poprawy jakości usług i zwiększania oferty przewozowej spowoduje odpływ pasażerów. Należy wspomnieć również o tym, że przewoźnicy autobusowi i minibusowi konkurencyjni wobec KZK GOP stosują o wiele niższe opłaty za przejazd, co również ma wpływ na popyt na usługi oferowane przez KZK GOP.

Pasażerowie oczekują także prawdziwej integracji z koleją – nie w takiej formie jak obecnie, gdzie bilet metropolitalny jest droższy niż bilet KZK GOP i kolejowy kupowane oddzielne.

Apelujemy więc o podjęcie działań zmierzających do tego, aby transport publiczny organizowany przez KZK GOP stał się atrakcyjny dla pasażerów, aby stał się realną alternatywą wobec samochodu i aby umożliwiał sprawne poruszanie się po obszarze konurbacji górnośląskiej.

Z poważaniem,
Imię Nazwisko

2 myśli do „Akcja biletowa – taryfa KZK GOP powinna mieć sens…”

  1. ınternet uzerınden alındıgı zaman neden fıyat farkı oluyo hala anlamıs degılım musterı ceekmnız gerekır ıken bılet fıyatlarını daha cok yukseltıp ınsanları baska yola saptırıyosunuz bence buna e7ağre bulunsun

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *